Monday, November 22, 2010

~iman 20sen^_^



Saya just nak share sebuah kisah yang saya copy and paste je sebenarnya.
Tapi x salah kan andai cerita tu mampu menyedarkan kita yg selalu je tidur atas katil leka dan alpa ni.
Fitrah manusia, yg perlu sentiasa diingatkan.

Kisahnya mcm ni..

***
Beberapa tahun dahulu, ada seorang Imam yang berasal dari Thailand telah dipanggil ke Malaysia untuk menjadi Imam tetap di sebuah masjid di Malaysia. Telah menjadi kebiasaan Imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.

Pada suatu hari, selepas Imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas, dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yang lebih daripada yang sepatutnya sebanyak 20 sen.

Sepanjang perjalanan Imam tersebut memikirkan tentang wang 20 sen tersebut.

"Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?" Imam tersebut bertanya kepada dirinya.

"Ah... Syarikat bas ni dah kaya... Setakat 20 sen ni.. Nak beli tosei pun tak cukup," kata Imam tersebut.

Apabila tiba di hadapan masjid, Imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti.

Ketika Imam tersebut ingin turun sahaja daripada bas, tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut.

"Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen", kata Imam tersebut kepada pemandu bas tersebut.

"Owh... Terima kasih! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni.. Kan sedikit je nilainya," pemandu bas tersebut berkata.

Imam tersebut menjawab, "Wang tersebut bukan milik saya, sebagai seorang muslim saya perlu berlaku jujur."

Pemandu bas tersebut tersenyum, dan berkata, "Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni, saya nak uji kejujuran kamu wahai Imam. Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam."

Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan. Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan, "Astaghfirullah!!! Ampunkan daku Ya Allah... Aku hampir-hampir menjual harga sebuah Iman dengan 20 sen!!!"


Sahabat-sahabatku sekalian...

Apa yang anda dapat daripada peristiwa di atas? Ingatlah.. kita mungkin tidak melihat dan tahu kesan tindakan kita terhadap orang lain. Kadang-kadang manusia akan menganggap kita sebagai tingkap untuk melihat ke dalam dunia Islam.

Sesungguhnya pada diri Rasulullah s.a.w. itu terdapat contoh teladan yang baik.

***
Dah habis baca dah? Apa yg you all rasa? Pernah tak perkara ni terjadi dlm hidup kita?

1 - Jalan jalan kat taman jumpa duit seringgit terus kita kutip masuk pocket dan jalan laju laju tak pandang belakang dah
2 - Emak bagi note sepuluh ringgit beli gula dan bawang. Duit baki kita masuk dlm tabung kita. Erk!
3 - Abah suruh kita masukkan dlm tabung masjid lima ringgit tapi empat ringgit je kita masukkan. Lagi seringgit kita buat beli coki coki =.='

Isk isk isk..

Kita tak tahu, yang kadang kadang umat manusia di sekeliling kita ni sebenarnya sedang menguji kita.

Kadang kadang kita tak sedar yang kita sedang diperhatikan oleh mereka. Ramai betul secrete admires! Huhu

Dan kita tak perasan pun sebenarnye bahawa akhlak kita sedang di uji oleh mereka.

Malah, bukan manusia sahaja yg sedang menguji kita. Bahkan Allah SWT sentiasa MENDUGA KITA!

Kita je yang pura pura tak sedar. Tak malu ke??

Jadi, ape yg perlu kita buat?

1 - Jadikan Al Quran dan As Sunnah sebagai pegangan dalam kehidupan
2 - Jadikan cara hidup nabi sebagai contoh dalam kehidupan
3 - Berprasangka baik sesama manusia
4 - Jauhkan sifat hasad dengki dan iri hati dalam diri
5 - Berlaku jujur sentiasa

Uish. Banyak ni kalau nak listkan semua. Apa apa pun, kita ambil iktibar daripada cerita di atas. Jangan hanya kerana duit, kita jadi buta. Nafsu kita ikutkan, dan agama pula terjual. Naudzubillah.
Wallahualam.

~nukilan sahabat~

No comments: