Sunday, April 24, 2011

~rumah hantu^_^


~seorang hamba Allah ni bersiar-siar di tepi hutan.
 Sedang dia menghirup udara rimba yang segar, 
tetiba dia..

 
...
ce cite, ce cite..

terdengar satu bunyi..
jeng!jeng!jeng!... 

aauuummmmm!!! 


Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya memanggil mangsanya. 
si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. 

Harimau tu kejar hamba Allah ni.
Sebab dia dah lapar sangat ni.
 
Harimau tu pun kejar, kejar, kejar 
dan kejar.

Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang.
 Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

 
Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. 


Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun 
terjunlah ke dalam perigi.
 Perigi tu ada tali dan sebuah timba. 

Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. 
 Tali tu pendek jer. 
Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

 Di mulut perigi, harimau yg 
lapar tu 
menunggunya.

Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam 
mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia 
diselamatkan. 

Tengah duk fikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi. 
Aaaaa!!!!
...
 Ya Allah...
lagilah seram dibuatnya.

Nak tahu ada apa kat bawah tu?


Ada 2 buaya yg kelaparan. 
Apalah nasib. 
Dah jatuh ditimpa tangga. 
lagilah takut si hamba Allah ni. 

Atas ada harimau bawah ada buaya. 

Semakin risau dan takut. 
Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar,
 tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut.

 Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. 


Cis, kurang ajar punya tikus. 
Alahhhh.... 
cam ner ni. 

Pastu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. 

Naik mengikut tali tadi..
 cit!cit! cit!cit!
 sampai kat atas.

Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu.
 Cis, lagi satu.
 Macam mana aku nak buat ni.... 
habislah jadi mangsa buaya .. 
Berfikir lagi. 

Kalau naik kat atas makan dekharimau.
 Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam 

mana nih... 
Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak 
selamatkan dirinya, 
tetiba....
 terdengar satu bunyi....

 uuuuuuuuuuuuu... 

bunyi lebah bawa madu. 


Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit,
 melihat lebah yg sedang bawa madu.
Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. 

Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. 
"Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni.

 Sedapnya. 
Subhanallah sungguh sedap ni."


 kerana setitik madu si hamba Allah tu 
lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.
 


Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah

kita semua. 
Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang 
sentiasa 
mengejar kita,

 so beringat-ingatlah.

 2 ekor buaya itu adalah 
malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.

 
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita 
kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan 
kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.

 Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan

juga malam 

yang sentiasa menghakis umur kita.
Kan tikus tu gigit tali tu.

 
Madu,
 madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia.

 Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya,dia lupa pada harimau dan buaya tu. 

Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah.
 Waktu susah barula nak ingat Allah. 
Astaghfirullah... 

3 comments:

yui92 said...

hoyeah dah boleh komen...

my madu in this story is the broadband... it is killing me.. shoud i kill him first?

muaz3112^_^ said...

just give it to me..
tadi ak jumpa kawan ag.kami interview sekali..

iMRaN said...

bgus2..lps ni xnk mkn madu dah la.